Mass Efect
Daca deja aparitia unor RPG-uri mai de Doamne-ajuta a devenit un eveniment destul de rar intalnit, si mai rar ne intalnim cu tituluri care au pretentia de a fi schimbat macar putine din coordonatele pe care se misca genul. Mass Effect este un astfel de joc. Insa inainte de a povesti aventurile celor aproximativ 30 de ore de joc, cu bune si rele, cu momente de uimire sau de dezamagire, trebuie sa precizez ca, in ciuda schimbarilor pe care le aduce, nu trebuie sa privim Mass Effect ca pe un joc ce revolutioneaza genul. Motivele ar fi mai multe, din care principalul e acela ca ultimul joc lansat de Bioware nu se adreseaza in primul rand fanilor hardcore, ci unei parti ceva mai mari a gamerilor. Rezultatul a fost unul destul de bun, pentru ca Mass Effect ramane un joc care ii atrage si pe necunoscatori, dar care ofera momente placute si impatimitilor RPG-urilor.
In lungul si-n latul galaxiei
Mass Effect ne prezinta galaxia noastra intr-un puternic avant tehnologic, al carui apogeu sunt Mass Relays. Acestea fac posibila calatoria rapida in sisteme diferite. Sursa acestei tehnologii o reprezinta o rasa disparuta, protheans. Tot acesti misteriosi protheans se presupune ca au construit o citadela in mijlcoul galaxiei, care este actualul centru diplomatic, fiind condusa de un consiliu alcatuit din rasele cele mai puternice. Totul incepe de la eforturile oamenilor de a castiga mai multa influenta in cadrul Citadelei. Jucatorului ii revine rolul de a se afirma in fata consiliului pentru a fi recrutat in cadrul unei grupari secrete de luptatori de elita, numiti specters. Nu e greu de ghicit ca misiunea de la inceput nu decurge asa cum ar fi trebuit, lucrurile se complica si in joc intra soarta galaxiei, nu numai a rasei umane.
E bine de mentionat ca universul, asa cum apare in Mass Effect este marcat de o serie de fapte istorice importante, precum razboiul cu rasele rachni si krogan, expunerea oamenilor la Elementul Zero si transformarea unora dintre ei in Biotics, un prim razboi intre oameni si turians si multe altele care sunt dezvaluite pe parcursul jocului. Intrigile politice, conflictele militare, tensiunile dintre anumite specii sunt surprinse foarte bine in lumea jocului, si chair utilizate pe parcursul main plot-ului.
Lupta, tehnologie, biotics
La partea de gameplay, jocul ofera la inceput posibilitatea alegerii din mai multe clase, dintre acestea trei sunt principale: soldier, adept si engineer. Prin imbinarea acestora se obtin vanguard(imbianre intre soldier si biotic), infiltrator (combiantie intre soldier si engineer) si sentinel (cu atribute de engineer si biotic). In functie de clasa aleasa, jucatorul poate utiliza anumite armuri si se poate specializa in diferite arme. Sistemul de level-up, de a avansa si de a primi puteri suplimentare este destul de simplu: la fiecare level-up, jucatorul primeste doua puncete, pe care le poate investi in ce putere doreste. Pe masura ce punctele se aduna, sunt deblocate alte posibilitati de dezvoltare si se castiga anumite puteri ce pot fi folosite in lupta. Si daca tot am spus de lupta, sa vedem ce are de oferit aici Mass Effect.
Sistemul de lupta este real time, mai degraba tactic. Astfel, jucatorul se poate ascunde in spatele diferitelor obstacole pentru a prinde momentul prielnic de a impusca inamicul. Prin apasarea tastei „Space”, acesta poate comanda companionilor ca sa faca (sa-l urmeze, sa atace, sa se duca intr-un anumit punct, sa utilizeze o putere anume etc.). La inceput sistemul este destul de incomod, mai ales ca nici puterile personajului nu exceleaza. Spre sfarsit, insa luptele devin usoare, uneori chiar prea usoare. De asemenea, trebuie remarcat ca , cel putin la niveluri mai avansate, companionii se descurca mai mult decat acceptabil, ceea ce este destul de bine, avand in vedere ce AI catastrofal am avut ocazia sa vad prin suficiente jocuri.
Noutati...in masa?
In afara de sistemul de lupta, o noutate importanta reprezinta absenta momentului (mult asteptat de majoritatea RPG-istilor) in care inamicii ucisi sunt lasati fara echipament. In Mass Effect, jucatorul nu mai trebuie sa caute „remains” la fiecare inamic (ca in KotOR, de exemplu), intrucat obiectele lasate de acesta apar direct in inventory. Acest sistem usureaza oarecum munca jucatorului. Tot la acest capitol putem mentiona sistemul facil de a upgrada armele si armurile, si chiar posibilitatea de a instala upgrade-urile de pe echipamentul vechi pe cel nou, cu un singur click. Din pacate, aceste imbunatatiri nu reusesc sa faca mai putin pronuntata dificultatea de a lucra cu inventory-ul. In principiu, acesta contine maxim 150 de obiecte din care cele care nu mai sunt necesare pot fi transformate in omnigel (util la decriptat sau la reparatul vehiculului). Problema este ca e ca dupa un timp devine frustrant sa tot cauti prin arme, armuri, upgrade-uri si tot sa dai click pe „Yes” la turn into omnigel.
Daca inventory-ul reprezinta, cu siguranta, unul din elementele mai putin reusite ale jocului, nu acelasi lucru se poate spune despre cum sunt echipate item-urile. Astfel, armurile si armele sunt prezentate cu cele mai mici detalii cand sunt echipate. Desigur, acest lucru se datoreaza graficii foarte bine lucrate. Astfel, pe parcursul jocului, jucatorul va fi uimit atat de peisaje din spatiu sau pe diferitele planete vizitate, cat si de miscari faciale,sau efecte speciale in lupte. Din punct de vedere grafic, sunt foarte putine lucruri de reprosat. Singurul pe care l-am prins este reflexia cam ciudata a luminilor pe fetele interlocutorilor la bordul navei Normandy.
Commander and crew
Unul dintre elementele cele mai interesante pe care le aduce Mass Effect e acela ca te aduce in rolul unui comandant de nava. Aceasta inseamna ca problemele pe care le va rezolva vor tine, in cea mai mare parte de conflicte intre diverse factiuni, eliminarea de criminali periculosi sau recuperarea anumitor date importante. Acest rol il va angaja in dispute ceva mai pragmatice, care, daca nu tin de situatia curenta, aduc in discutie istoria galaxiei sau politica dusa de consiliu. Acest lucru poate ca nu e prea atractiv pentru cei care erau obisnuiti cu discutiile ceva mai...profunde din KotOR, de exemplu, insa este ceva mai realist. Interactiunile cu companionii sunt cat se poate de interesante, prin intermediul lor afland mai multe despre speciile carora apartin. De fapt care e „trucul” in conversatiile cu membrii echipei? Este vorba de modul in care sunt concepute dialogurile.
Trebuie mentionat dialogurile reprezinta, de departe, partea cea mai bine realizata a jocului. Nu numai replicile interlocutorilor incanta, ci si gesturile pe care le fac, miscarile faciale, felul in care se plimba, toate acestea ii fac sa para vii. Din acest punct de vedere, putem spune ca realizarea dialogurilor din Mass Effect reprezinta un punct de referinta pentru orice RPG. Vocile sunt, de asemenea, foarte bine interpretate si coloana sonora per total a jocului este de exceptie.
Daca tot am vorbit despre dialoguri si companioni, probabil ca multi se intreaba daca am sa las in plop un subiect mult discutat cu putin dupa lansarea jocului in versiunea pentru consola. Da, este vorba de relatia mai apropiata cu unii dintre companioni si rezultatul la care conduce aceasta. Un cinematic, poate nu ca oricare altul, insa nici de asa natura incat sa compromita intregul joc. Cu atat mai putin daca urmaresti firul jocului si conversatiile cu personajul respectiv.
The dark space...
Cei familiarizati cu lumea jocului vor sti la ce se refera subtitlul. Pentru ceilalti, e suficient sa mentionez ca e o metafora pentru partile mai putin reusite ale jocului. Am spus de la inceput, Mass Effect este un RPG foarte bun, prin care Bioware a aratat, inca o data, ca stie sa faca treaba buna. Ba chiar mai mult, jocul se avanta prin locuri neexploatate de alte RPG-uri pana acum si lasa in urma anumite elemente clasice. Aici intervine insa o problema...
Main plot-ul este destul de scurt, insa foarte bine realizat, de la inceput pana la sfarsit. Nu acelasi lucru se poate spune insa despre questurile secundare. E drept sunt unele care necesita abilitati de conversatie, altele care dezvaluie secrete ale trecutului, altele care presupun alegeri morale, insa sunt si multe „de umplutura”. Cum asa? Jocul ofera posibilitati de explorare a galaxiei, astfel ca jucatorul poate ateriza pe diverse planete ale sistemului, pe care le exploreaza. Problema e ca gasesti vreo trei tipuri standard de cladiri, populate cu tot soiul de inamici (care, in fond, sunt aceeasi), resurse, armuri, experienta si tot tacamul. Faptul ca bazele/cladirile sau ce mai gasesti pe acolo au absolut aceeasi structura imi aduce aminte de pesterile din Morrowind. Pe langa acestea, mai exista niste questuri care, cel putin din punctul meu de vedere, n-au ce cauta intr-un RPG care se respecta. Din pacate sunt multe: gaseste nu stiu cate inregistrari de la protheans, gaseste nu stiu cate insigne de la turians, scaneaza toti keeper-ii din Citadela si lista poate continua. Consider, si cred ca pe buna dreptate, ca Mass Effect e cu cateva clase peste un joc ca Fable, sau oricare altele care au questuri de acest gen. Nu e nevoie sa spun ca nu le-am dus la bun sfarsit si nici nu vad vreo motivatie s-o fi facut: la un anumit moment al jocului (destul de timpuriu, as zice) nu mai ai probleme nici cu banii, nici cu echipamentul, nici cu luptele. Ar fi fost mult mai bine sa fi scapat de iluzia explorarii si libertatii, care pare sa-si lase amprenta asupra multor RPG-uri si sa fi fost mai putine questuri secundare si mai bune.
E vremea sa trecem si la cea mai frustranta parte a jocului, ilustrata intr-un singur cuvant: Mako. Pentru cei care nu stiu, Mako este un vehicul cu care se exploreaza diferite planete si care este „util” si in main quest. Va intrebati probabil ce e cu ghilimelele. Ei bine, controlul acestui vehicul e atat de groaznic, incat in scurta vreme iti piere cheful de explorat. Cu atat mai mult pe suprafete care mai de care mai denivelate si pentru a obtine o armura si doua upgrade-uri peste care poti sa dai oriunde altundeva. Din pacate, calatoriile cu Mako nu au fost omise nici din main quest, astfel incat, atunci cand calatoria ia sfarsit ai de ce rasufla usurat. Sa mai mentionez ca trebuie sa si lupti cand esti in Mako? Macar luptele sunt usoare datorita zoom-ului foarte mare, altfel lucrurile ar fi fost cat se poate de problematice.
In sfarsit, desi probabil ca acestea vor fi observate primele, este vorba (ca in oricare alt RPG aparut in ultimii ani si nu numai) de probleme tehnice. Mai putine e drept (in sensul ca nu sunt probleme de optimizare, iar loading screen-urile au o durata decenta) insa bug-urile strica mult din farmecul jocului. Cel mai penibil este, desigur, arhicunoscutul bug care nu permite salvarea. Insa mai sunt si altele, dintre care trebuie sa mentionez unul cat se poate de frustrant. Am observat ca in ultimele secvente de lupta ale jocului, atunci cand folosesti o arma si ajunge la overheat, aceasta nu se mai raceste. Mai mult, la fel se va intampla si cu oricare alta arma vei folosi. Daca salvezi si dai load, lucrurile vor reveni insa la normal. Faptul este insa enervant, mai ales atunci cand esti prins in niste lupte grele si nu stai tot timpul cu ochii pe heat.
Sequel?
Ce ar mai fi de spus despre Mass Effect? Cu siguranta, o multime de alte lucruri. Ca sunt multe locurile in care ai impresia ca joci KotOR: vocea lui Kaiden mi s-a parut aceeasi cu a lui Carth si poate din aceasta cauza mi s-a parut un NPC insuportabil, dansatoarele asari mi s-a parut ca aduceau cu cele twi’lek, unii alieni semanau cu alte specii din KotOR, in sfarsit, mercenarii krogan au destule in comun cu mandalorienii. Aceste lucruri nu strica insa farmecul jocului, poate mai putin mentiunea despre Kaiden si, inca o data cu ce NPC-uri fade au ocazia sa flirteze eroinele principale. De data asta, a existat insa si o alternativa. Si as spune, fara a dezvalui prea mult din lucrurile pe care jucatorul le va descoperi singur, ca totusi am vazut in reactia lui Kaiden ca a primit ceea ce a meritat.
Mass Effect este un RPG reusit si interesant mai ales datorita atmosferei pe care o ofera. Desi explorarea dilueaza putin din experienta initiala in lumea jocului, se poate spune ca primele ore petrecute cu jocul celor de la Bioware sunt de o calitate exceptionala, printre cele mai bine realizate momente pe teritoriul gaming-ului.
Si pentru ca incursiunea mea prin universul creat de Bioware trebuie sa-si gaseasca un sfarsit, am voi referi la...sfarsitul jocului. Nu in sensul ca voi povesti ce se intampla, ci in sensul ca problemele din Mass Effect se incheie, insa este lasat loc si de continuare. Asta ca sa se stie ca, desi se zvoneste ceva de Mass Effect 2 (pe care cine stie cand il vom vedea pe PC), Mass Effect nu ne lasa cu ochii in soare la sfarsit.
Data publicării: 05 Septembrie 2008
Afişări: 2857
vezi toate articolele