Anunt
Platforme
Anunturi
Categorii
Zonă clienţi
Cover Story
Fallout 3
Fallout 3
De la cumpărarea licenţei Fallout de către Bethesda, la anunţarea oficială a titlului Fallout 3 şi până la lansare, fanii Fallout au stat ca pe jar. Acum, când jocul a fost fixat pentru 31 octombrie şi nu mai rămâne mult de aşteptat, e timpul să mai aruncăm o privire spre lucrurile pe care le-a lustruit Bethesda şi le-a aruncat publicităţii dar şi să observăm nişte aspecte pe care accentul a căzut mai puţin. Pentru că am scris un preview la Fallout 3 în urmă cu destul timp, pe care îl puteţi găsi aici, mi-am permis să vorbesc de această dată mai liber despre Fallout 3. O privire în urmă Pentru cei care nu s-au obosit să caute prea multe informaţii despre stadiul în care se află jocul, precum şi pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu titlul Fallout, voi face nişte menţiuni preliminare. Fallout 3 este un RPG într-un univers post-apocaliptic, aflat în continuarea titlurilor legendare Fallout 1 şi 2 produse de Black Isle. Universul prin care s-au remarcat cele două jocuri a impresionat prin atmosfera dezolantă, cu peisaje apocaliptice, oraşe distruse, dezastre nucleare oameni ce au suferit mutaţii datorită radiaţiilor. Pe lângă aceasta, societatea prezentă în joc prezenta toate elementele decăderii morale: trafic de arme şi tot soiul de droguri(pe acestea din urmă, jucătorul le putea folosi ca stimulente), sclavie, prostituţie, rasism şi tot tacâmul. Toate acestea erau presărate cu dialoguri serioase sau pline de umor, câteodată umor negru şi personaje memorabile. La capitolul gameplay, jocurile se bazau pe un sistem unic, intitulat S.P.E.C.I.A.L., după atributele personajului: strenght, perception, endurance, charisma, intelligence, agility şi luck. Punctele investite in aceste atribute măreau anumite skill-uri şi ofereau posibilitatea alegerii diferitor perk-uri o dată la 3 level-up-uri. Acum, că am reuşit să trezim câteva amintiri plăcute în rândul nostalgicilor, sau poate dorinţa de a relua Fallout 1 sau 2, să vedem ce vrea să păstreze Bethesda din toate acestea. Ce se ştie Jocul promite o atmosferă post-apocaliptică care să se ridice la nivelul predecesorilor, susţinută şi de o realizare grafică şi sonoră de excepţie. La acest capitol nu putem decât să-i credem pe cuvânt pe cei de la Bethesda, pentru că, în general, au făcut treabă bună cu grafica şi atmosfera. Tot la capitolul grafică trebuie menţionată şi schimbarea de perspectivă, aceasta va fi first person sau third person, conform cu alegerea jucatorului. După ce am văzut în trailere, perspectiva 3rd person nu este strălucită şi nu ştim cât de jucabilă. O dată cu perspectiva, se schimbă şi stilul de luptă, acesta nu va mai fi turn-based ca în primele două jocuri ale seriei, ci va avea un sistem nou, intitulat VATS (VaultTech Assisted Targeting System). Acesta permite jucatorului să dea pause şi să ţintească inamicul, urmărind şi un filmuleţ cu uciderea adversarului. Alternativ, jucătorul poate folosi varianta real time care însă, spun producătorii, va depinde de skill-urile personajului, astfel încât Fallout 3 să nu devină shooter. Tot în materie de gameplay, jocul va folosi sistemul S.P.E.C.I.A.L., cu o serie de noi perk-uri. La capitolul story, în varii trailere şi informaţii ni s-a prezentat începutul plot-ului cu personajul principal încălcând porunca overseer-ului şi avântându-se în afara vault-ului pentru a afla unde a dispărut tatăl său. O dată ieşit din adăpostul subteran, jucătorul are în faţă o nouă lume, aşa cum s-a dezvoltat ea după catastrofa nucleară. Pe parcursul aventurii care va dura mai mult de 100 de ore, jucătorul va avea de explorat o lume imensă, în care va avea de luat decizii morale în nuanţe de gri, nu numai alb şi negru, ne spun producătorii. În acelaşi timp jocul va conţine o doză serioasă de violenţă, în concordanţă cu titlurile precedente. Vor fi abandonate însă alte elemente care făcuseră predecesorii celebri, precum prostituţia, anumite aluzii din dialoguri, violenţa împotriva copiilor, posibilitatea de a împuşca adversartii în ochi sau în alte părţi corporale etc. După cum spun producătorii, Fallout 3 va avea suficient „mature content”, însă nu atât de mult ca celelalte jocuri ale seriei. Prin pustietate Acum, că am văzut ce oferă Fallout 3 şi am trecut în revistă şi un mic raport cu predecesorii, ne vom permite o analiză a nuanţelor în care se prezintă acest joc. Majoritatea fanilor Fallout şi chiar unii din fanii RPG-urilor au privit cu neîncredere preluarea titlului de către Bethesda. Şi mai mulţi au fost nemulţumiţi de schimbarea perspectivei şi a luptelor. Întrebarea care i-a măcinat pe RPG-iştii old school a fost aceea dacă Fallout 3 nu putea fi mai apropiat de perspectiva originală. Răspunsul e, în cel mai sigur caz, nu. Pentru că Bethesda a folosit mereu perspectiva 1st sau 3rd person. Din punct de vedere tehnic, această perspectivă n-ar fi fost nici imposibilă, nici învechită, iar exemple sunt suficiente printre RPG-uri apărute mai recent sau aflate în producţie. Acelaşi lucru s-ar putea spune şi despre luptă, deşi mulţi au fost convinşi că o dată cu perspectiva izometrică va cădea şi lupta turn based. Problema nu era aici, pentru că veteranii RPG-urilor ştiu că se poate first person şi turn based (exemplele onorabile fiind Might and Magic sau Wizardry). E vorba până la urmă de cum au vrut producătorii să facă jocul. Îi putem blama pentru acest lucru? Mă tem că, oricât am spune că ne place universul Fallout, nu prea suntem în poziţia de a spune ceva. Până la urmă un Fallout 3 produs de Bethesda e mai bun decât deloc, deşi mulţi privesc cu părere de rău demo-ul cu ceea ce realizaseră cei de la Black Isle înainte de a-şi închide porţile. Până la urmă seria Fallout merge înainte. Nu ştim încă dacă şi progresează. Oblivion versus Fallout Şi dacă tot înaintez mai mult în „wasteland” trebuie să spun câte ceva şi de ultimele trailere şi hands on de la Bethesda. În afară de „War, war never changes”, muzica anilor ’50 şi imagini care să stârnească nostalgia cunoscătorilor sau curiozitatea celor mai noi într-ale gaming-ului, am văzut mai multe trailere cu secvenţe din luptă. Bineînţeles, putem spune, e bine să vedem cum decurge lupta, ce arme sunt etc. Însă...asta e tot ce are Fallout 3 de oferit? Mai mult, dacă nu utilizezi VATS, se va transforma într-un shooter sau action? Va trebui să ne uităm de fiecare dată la filmuleţele sângeroase care, oricât de savuroase ar fi pentru unii, în mai mult de 100 de ore de joc vor deveni plictisitoare? Întrebări ar fi destule şi e foarte probabil să primim răspunsurile numai o dată cu lansarea jocului. Citeam pe IGN despre un hands on, că experienţa din Fallout 3 este similară cu cea din Oblivion. Cât o fi de (i)relevantă această remarcă, intră în contradicţie cu ceea ce spuneau producătorii şi anume că Fallout 3 nu va fi „Oblivion with gunz”. Iar senzaţia din ultimele trailere este aceea de Oblivion. Minute în şir, nu am putut să ies din lumea lui Oblivion şi să mă îndrept spre cea a lui Fallout. Mostrele de dialog nu au fost prea convingătoare, în afară de limbajul colorat (care, trebuie să observăm, are loc doar în anumite contexte, nu trebuie să auzim „teh f word” în fiecare propoziţie, ca în GTA, de exemplu) nu am văzut nimic impresionant. Un lucru e cert, nu ne vom mai distra pe seama personajelor idioate pentru că în dialoguri nu va mai conta inteligenţa. Mai rău este că Fallout 3 va suferi, cu siguranţă aceeaşi boală ca Oblivion în privinţa NPC-urilor: deşi sunt bine realizate în materie de texturi şi detalii, sunt total inexpresive. Astfel, vedem un om care-ţi spune să arunci un întreg oraş în aer, cu faţa detaliată, cu luminile reflectate în ochelari, cu vocea bine articulată, însă care vorbeşte de misiunea pe care ţi-o încredinţează ca şi cum ar vorbi de cum a luat micul dejun. Până şi puţinele personaje care se bucurau de reprezentări în dialoguri din vechiul Fallout aveau mai multe schimbări de expresie când le spuneai una sau alta (mă gândesc, de exemplu, la Lynette). Iar aici cei de la Bethesda n-au nici o scuză, referindu-ne strict la dialoguri cred că standardul impus de Mass Effect ar trebui să domnească mai ales în jocurile care au pretenţii de realizare grafică de nota 10. Alt aspect deranjant pe care l-am sesizat în trailere îl reprezintă luptele excesiv de sângeroase (oare mai e nevoie de perk-ul bloody mess?) şi cu foarte mulţi adversari o dată. Aici aproape că nici nu mai zici că ai de-a face cu un RPG. Unde mai punem că dacă folosim VATS lupta se aseamănă mult cu eforturile pe care le făceau magii sau arcaşii în Oblibion (aka hit and run). De asemenea, e suspectă distincţia între oraşe şi wastelands, din câte am văzut, am o presimţire neagră că wasteland-ul va fi populat, ca în Oblivion, cu fel şi fel de inamici şi că explorarea va ajunge la un moment dat frustrantă. Dar pentru că am poposit suficient în pustietate, să revenim în „vault”.
Data publicării: 26 Octombrie 2008
Afişări: 1674

vezi toate articolele

Anunturi
Căutare
Recomandare
Test Drive Unlimited (PC)
Test Drive Unlimited este un GT / Street Racing Game, fiind unul dintre cele mai realiste jocuri ce se incadreaza in aceasta categorie. Jocul contine peste 70 de masini: Lamborghini, Ducati, Aston Martin, Mercedes, Saleen, Shelby, Jaguar, etc. toate fiind licentiate. Exteriorul masinilor cat si interiorul este detaliat la maxim. Jucatorul poate sa-si personalizeze masinile dupa bunul plac folosindu-se in exclusivitate de catalogul producatorului fiecarei masini.